nieuws aanbiedingen
terug

Logboek - Zeilvakanties

Flottielje – Lefkas

Tijdens onze flottieljevakantie bij Lefkas beschikten wij over een prima schip. Schoon, netjes, niet oud en met een complete uitrusting. Bij het aan boord gaan ontvingen we zelfs een welkomst pakket, inclusief badhanddoek. Dat laatste kwam goed uit, want de eerste dag konden we niet zeilen vanwege windkracht 7. Onze eigen handdoek was na het zwemmen van boord gewaaid en op de bodem van de Ionische zee terecht gekomen.
Het is jammer dat je meestal relatief vroeg de haven al op moet zoeken om een ligplek te bemachtigen. Want tegen 5 of 6 uur ’s middags begint het pas echt lekker te waaien. Dat zou wat ons betreft best wat later mogen. Dan maar het risico nemen dat je vervolgens geen al te beste ligplaats meer kunt vinden. Je kunt bovendien altijd nog in een baai voor anker gaan.
De westkust van Levkas (rondje met huurauto, omdat we niet konden zeilen) is zeer de moeite waard. Pas op met zwemmen, je komt de zee bijna niet uit met die sterke wind en golfslag. Wel spectaculair.
Laat de truien en broeken en jas maar thuis. Hemdjes en zwemgoed en korte broeken en rokjes zijn voldoende. Wel veel zonenbrand meenemen (fles is zo leeg).
Ga niet zelf koken. Eten kopen is op de eilanden relatief duur. Uit eten gaan erg goedkoop. Je kunt bijvoorbeeld ook alleen voorgererchtjes bestellen. Lekker (en iets lichter) eten voor nog minder geld.
Onze zeilvakantie is ons prima bevallen. We hebben een goede en erg leuke week gehad in een mooi gebied. Wij hebben het nog steeds over het "Bounty" gevoel.

Flottielje – Kremik

Wij zijn in de periode 11 tot 25 juli met een flottieljevakantie bij Kremik meegegaan die we nogal plotseling geboekt hadden. Eigenlijk zouden we op 8 juli met onze eigen boot vertrekken. Maar omdat het weer op deze bewuste ochtend niet goed was en de vooruitzichten niet stabiel, zijn we op internet op zoek gegaan naar schepen die eventueel nog beschikbaar zouden zijn in warmere oorden. Het aanbod op de site van Triptiq Sailing was goed gedocumenteerd en kwam overeen met de periode die wij weg wilden. Kremmik, de haven in Kroatië vanwaar de flottielje zou vertrekken was voor ons tijdig bereikbaar met de auto en dit zou ons voldoende flexibiliteit geven de laatste week van onze vakantie op eigen wijze in te vullen, daarmee de kosten ook enigszins drukkend. Toen we zijn gaan bellen met Triptiq om een uur of negen bleek het contact prettig te verlopen. De aanvullende informatie werd snel en efficiënt uitgewisseld. Het was prettig om vooraf te horen dat het om een Engelstalige flottielje ging, dat voorkwam verrassingen. Om twee uur was dezelfde dag was het besluit genomen en konden we alles afwikkelen en onze reis voor de volgende dag voorbereiden.
De reis naar Kroatië verliep prima en de aankomst in de haven was een enorme verrassing. Zo groot en zo veel schepen! We waren op tijd om de boot in ontvangst te nemen en kennis te maken met de flottieljeleiding en de bemanningen van de overige boten. Wij hadden een Bavaria 33, de Auriga. Voor ons een zeer comfortabel schip, zeker ook omdat ons eigen schip een 31-footer is. Je kunt er makkelijk met zes man op, dus voor ons tweeën bood het alle comfort. Het schip was relatief nieuw en redelijk goed uitgerust. Wel waren we blij dat we onze eigen hand-GPS hadden meegenomen en was het jammer dat we niet ook onze eigen verrekijker hadden meegenomen. Beide apparaten aan boord waren wat eenvoudig. Ze werkten wel, maar waren kwalitatief wat minder dan we gewend waren, en ook wat minder handig in het gebruik. Verder was het hard werken met het lopend wand, de rolfok en het rolzeil die niet al te soepel liepen. Bijgeleverde handschoenen zouden geen overbodige luxe geweest zijn.

Je moet wel wennen aan de manier waarop mensen van de UK met elkaar om gaan. Het is behoorlijk indirect, maar achteraf voor vakantie toch zeer prettig. We hebben een onverwachte extra rondreis gemaakt. Enerzijds natuurlijk voor de kust van Kroatië, maar anderzijds ook door het Verenigd Koninkrijk. We hebben opgetrokken met Schotten, Ieren, Engelsen en Welsh people. Voor ons een heel aparte maar zeer leuke ervaring. Over het algemeen waren de deelnemers zeilers met een behoorlijke ervaring. De meesten hadden zelf ook schepen of lang een schip gehad. Op de een of andere manier praat dat toch makkelijker met elkaar. Mensen met voldoende ervaring zitten ook wat meer op hun gemak op de boot en zullen in de dagen dat je je eigen weg kunt gaan kiezen voor wat ruimere bestemmingen.

Het gebied is prachtig en de steden en eilanden die we aangedaan hebben evenzeer. We hebben onder meer ervaring opgedaan in het aanlanden op een town quay met een lazy line en hebben leren ankeren in Kroatische gebied. Dit alles met aanwijzingen van een zeer enthousiaste en ervarenflottielje leiding. We hebben een beach party gedaan, een punch party en de meeste avonden gegeten in door de flottielje-hostess gereserveerde restaurants. De flottieljeleiding kende het gebied goed. De havens zijn relatief duur, dit zou meer in de documentatie genoemd mogen worden. Per nacht € 60 vonden ook de Engelsen wat veel. Vandaar dat we niet altijd een haven opzochten. Voor de periode van twee weken hebben we veel verschillende omgevingen aangedaan. Verschillende eilanden, maar ook steden aan de kust. Over het algemeen was er wind, maar niet te veel. We hebben twee of drie dagen wat meer wind gehad, met een paar uur een uitschieter naar windkracht 7.

Samengevat: het was gezellig, een heerlijke vakantie, veel nieuwe ervaringen opgedaan en zeker iets om nog eens te herhalen in een ander gebied.

Flottielje – Marmaris

Wij hebben een heerlijke vakantie gehad vanuit Marmaris van 4-18 juli.
Ons schip, een Océanis 41, voldeed aan alle eisen. Het bracht ons veilig en comfortabel naar onze bestemmingen, ook met windkracht 6 en 7. Deze wind was niet normaal voor de tijd van het jaar maar wij hebben veel wind gehad, soms zelfs een beetje té veel!

Het gebied is prachtig, wel veel kaler dan we hadden gedacht. We zijn van Marmaris tot aan Datcha gevaren.
De haventjes zijn prachtig, in de baai was soms maar 1 restaurantje dat zeer enthousiast door de familie werd gerund.
De Turkse bevolking was alleraardigst, helpen je ook met het afmeren en dat was erg handig met die harde wind, daarna verdwenen ze in de keuken en maakten de heerlijkste maaltijden.
Wij vonden het erg leuk dat alles zo kleinschalig is, geen denderende disco's.
De flotilla was in handen van een Engelse maatschappij, prima verzorgd allemaal!

Wie weet maken we in de toekomst weer een mooie zeilvakantie en komen we dan bij jullie terug!

Meezeilen – Kos

Onze meezeilvakantie bij Kos was grandioos. We zaten op een leuke groep mooie boten, met gezellige schippers Johan en Frank. Voor onze dochter was het helemaal top omdat op de tweede boot een jongerenreis was voor 15 tot 19 jarigen. Zij heeft meer op die boot doorgebracht dan bij ons. Het was een vakantie echt voor herhaling vatbaar.

Hebt u ook een mooi vakantieverhaal of belevenissen die u wilt delen met ons en onze bezoekers? Mail ze naar ons, wij zorgen dat het netjes op deze pagina terecht komt. Foto's zijn natuurlijk ook van harte welkom!

Wilt u extra informatie of een vrijblijvende offerte? Mail ons: info@triptiq-sailing.nl